fbpx

5 soorten food foto’s

Foto’s van eten zijn overal aanwezig. Je moet de post nog maar uithalen of er prijkt al een stapel pannenkoeken vooraan de reklambladjes. “Je zou er honger van krijgen” wordt al eens gezegd als ik mijn werk deel op sociale media. Dat is wat food foto beoogt. Maar hoe moet dat er dan uitzien? Of beter; hoe kàn het er uitzien? Een food foto hoeft niet altijd een foto van een gerecht te zijn.  

De ene food foto is de andere niet. Een productfoto en lifestyle beeld hebben vaak een ander doel en spreken soms zelfs een verschillende doelgroep aan. Ik lijst hier op welke soorten foto’s van eten er mogelijk zijn.

1. Productfoto’s

Het product op een witte achtergrond. Ook wel packshot genoemd. Vaak worden productfoto’s gemaakt om een duidelijk beeld te geven van wat de consument in handen zal krijgen. Ze kunnen worden vrijgesteld van hun achtergrond zodat een lay-outer de foto’s kan gebruiken om vb. op een gekleurd vlak te plaatsen, maar het vaakst komen ze voor in productcatalogi of webshops.

2. Productfoto in setting

Als een product op een specifieke ondergrond of in een omgeving wordt gefotografeerd spreken we over een setting. Dat kan heel minimalistisch zijn, bijvoorbeeld op een betonnen ondergrond die in lijn ligt met de branding. Evengoed kan er met gekleurd papier een compositie gemaakt worden waarin het product geplaatst wordt. Deze foto’s zie je vaak als uitgelicht product op een website.

3. Receptfoto’s

Hier gaan we aan de slag met jouw product. We geven voorbeelden van gebruik door middel van recepten. Die kunnen heel eenvoudig zijn zoals serveertips; een krulletje boter op een snede artisanaal brood. De focus blijft op het product, nl. de boter, maar je geeft de kijker een idee van wat hij er zoal mee aan kan. Serveertips zijn heel clean gefotografeerd en vind je vaak terug op de voorkant van een verpakking.

Volledig uitgewerkte recepten doen het enorm goed op sociale en eigen media zoals een blogpagina op de website van het bedrijf. Een food stylist of chef ontwikkelt persoonlijke en correcte recepten met jouw product. Het recept plaats je samen met de receptfoto op je website of in een folder voor consumenten. Het product kan in zijn geheel ook op de foto staan bij het gerecht maar het neemt nooit een prominente plaats in beeld. Het belangrijkste is hier dat de consument zin krijgt om dit gerecht uit te proberen.

Dit soort fotografie groeit in populariteit, mede door de opmars van content marketing en gesponsorde artikels online en in magazines.

4. Lifestyle

Een meer uitgebreide en heel populaire soort food foto’s zijn beelden waarin het product verwerkt zit en waarin de focus op de beleving komt te liggen. Je hebt ze vast al zien verschijnen, de prachtig gedekte tafels in een gezellig interieur. Vrienden lachen bij een aperitief, het gezin zit aan een picnicktafel of er zijn enkel handen in beeld die nonchalant van het fingerfood genieten.

5. Reportage

Storytelling is het nieuwe ‘reportage’. Hoewel storytelling ruimer is dan een reportage – denk ook copy, interactiviteit etc. – vertellen ze allebei een verhaal doormiddel van een reeks foto’s. Dat kan zijn van het productieproces of een deel daarvan. Waar komen de grondstoffen voor je product vandaan? Wie zijn je leveranciers? In een reportage geef je ze letterlijk een gezicht. Het maakt je merk persoonlijk en geloofwaardig.

6. Video

Hoewel video strikt genomen geen fotografie is, leggen veel fotografen zich vandaag ook toe op video. Terecht want een fotograaf heeft het compositorisch inzicht en de kennis van licht die nodig zijn in een video. De meeste food video’s zijn korte gebruikstips van een product, een receptvideo, een beleving, … met aan het einde vaak een productshot in beeld. Ze zijn vaak multichannel. Je kan ze inzetten op je eigen media maar ook als advertenties lanceren op sociale media.

 

You may also like