skip to Main Content
+32 479 29 97 56

Dit zijn 6 verschillende soorten food fotografie

Bij French Beans kan je terecht voor food fotografie. Maar wist je dat we meer doen dan gerechten fotograferen? We maken je graag wegwijs doorheen de verschillende soorten fotografie waarmee we je kunnen van dienst zijn.

Laat je alvast inspireren!

1. Product foto's

Hiermee bedoelen we een foto van het product zonder decoratie. Het product kan een verpakking zijn of een bereid gerecht. Het kan ook de inhoud van een verpakking zijn.

Ook packshots vallen onder productfotografie. Deze worden steeds op een witte achtergrond gefotografeerd. Je hebt hierbij de keuze voor een transparante achtergrond met of zonder schaduw of reflectie.

Gebruik productfoto’s in een webshop, catalogi of op een verpakking.

2. Sfeerfoto's

Bij een sfeerfoto gaan we het product op een creatieve manier in een setting presenteren. We baseren ons hiervoor op een creatieve briefing, een moodboard en voorbeelden die we samen met jou vastleggen. Een moodboard kan ook opgesteld worden door een art director.

Sfeerfoto’s kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden op je website, POS en social media.

french fries and snacks in a take-away box
ice cream cake with caramel in a festive setting

3. Receptfoto's

Receptfotografie sluit aan bij sfeerfotografie, maar hier wordt een nieuw gerecht gefotografeerd, meestal aan de hand van jouw product.

Een chef of foodstylist bedenkt en schrijft deze recepten uit.

Dit soort fotografie wordt gebruikt op websites, folders, maar ook voor magazines en kookboeken.

4. Lifestyle

Voor een lifestyle shoot gaan we op zoek naar mensen of modellen. We creëren een setting waarbij het product centraal staat, vaak aan tafel of andere eetgelegenheid. Soms zijn deze foto’s seizoensgebonden.

Deze foto’s maken we vaak voor gebruik op sociale media, in magazines, website of POS materiaal.

5. Reportage

Een reportage is een reeks foto’s die we op locatie maken om een verhaal te vertellen. Dat kan een productieproces zijn als deel van een bedrijfsreportage, een beeldverslag van een evenement, maar ook een reeks bestaande uit interieurbeelden, gerechten, keuken en portretten voor restaurants.

Deze beelden gebruiken onze klanten voor persdossiers maar ook vaak voor online doeleinden.

colorful coffee place where hostess serves a group of friends

6. Campagnebeeld

Campagnebeelden worden in de ideefase uitgewerkt door een art director of team van creatieven, vaak bij een advertising agency. De briefing is hierdoor al strak afgelijnd wanneer die bij ons terechtkomt.

Campagnebeelden worden gemaakt voor betaalde advertenties zoals bijvoorbeeld in print media (abribus, magazine) of online.

bottle of rockhopper rum and a glass on foggy stones
food photography scoops of ice cream and ice cream cones on a blue background

WAARVOOR MAG IK DE FOTO’S GEBRUIKEN

Foto’s, eender welke soort, krijgen vaak een ‘gebruikslicentie’ mee. Dat wil zeggen dat de fotograaf, die het copright bezit over de foto, bepaalt in welke omstandigheden deze foto mag gebruikt worden. Wanneer je de opdracht geeft om van jouw producten foto’s te maken, dan zijn deze gebruiksvoorwaarden op onze factuur gespecifieerd. Ze houden een bepaling in van tijd, locatie en medium. Bijvoorbeeld 5 jaar, grondgebied BeNeLux, print en online.

Foto’s voor publicaties in magazines zijn een voorbeeld van editoriaal gebruik. Foto’s die wij in opdracht maken van een klant krijgen een commerciële licentie mee.

KAN IK DE RECHTEN VAN EEN FOTO KRIJGEN?

Onder bepaalde omstandigheden kan je de volledige rechten op een foto kopen. Dit heet een full buyout. Je kan dan de foto voor onbepaalde tijd, eender welke locatie of medium gebruiken. De fotograaf behoudt nog steeds het copyright maar kan jou geen licenties meer vragen op die foto. De kostprijs voor een full buyout ligt dan ook beduidend hoger dan voor een gewone licentie.

Over het kopen van copyright heerst wel wat verwarring. In 99% van de gevallen is het kopen van copyright niet nodig want met de licenties hierboven vermeld kan je als klant de foto’s gebruiken zoals je zelf wil. Het enige wat de overdracht van copyright méér biedt is dat jij als nieuwe eigenaar de foto’s mag verkopen aan derden zoals vb. magazines en stock bibliotheken. Voor de fotograaf betekent dit dat hij de foto’s niet meer in zijn portfolio mag tonen, niet op social media posten en jou als klant ook niet meer mag vermelden. Eigenlijk is dit een beetje zoals de shoot nooit heeft plaatsgevonden.

Ik ben dus geen voorstander van copyright verkopen.

Ben je er na het lezen van deze post nog niet veel wijzer uit geworden?

Trek het u niet aan. Het is soms een dunne grens tussen wat nu een receptfoto is en wat een sfeerfoto. Het één sluit het ander niet uit. Deze verdeling is dan ook hoe ik het zie en omschrijf naar mijn klanten toe.

Wil je toch graag nog wat meer info of ben je er nog niet aan uit welk soort foto’s je nu precies nodig hebt? Boek een gratis en vrijblijvend gesprekje in met mij via onderstaande link. Ik zal je proberen wegwijs maken.

START A CONVERSATION

Assestraat 14 9550 Herzele

+32 479 29 97 56

info@frenchbeans.be

© 2020 FrenchBeans. All rights reserved

Back To Top