skip to Main Content
+32 479 29 97 56

De briefing waar je blij van wordt

Je wil jouw producten laten fotograferen en je wil weten wat dat gaat kosten. Hoe zorg je ervoor dat je offertes ontvangt die je met elkaar kan vergelijken? Heel simpel: een duidelijke briefing.

“Ja maar ik weet nog niet helemaal zeker hoeveel producten het gaan zijn. En misschien wil ik wel graag sfeerfoto’s, maar we weten nog niet waarvoor we die gaan gebruiken.”

Het is ok om nog niet alles tot in de details te weten. Geef dat gerust mee als er nog twijfels zijn, onduidelijkheden. We geven je graag advies.

1. Vertel wat over jouw bedrijf

Foto’s weerspiegelen jouw bedrijf, waar het bedrijf voor staat, welke waarden het uitdraagt etc. Door een woordje uitleg te geven over het bedrijf kan ik als fotograaf mij al een idee geven van die foto’s. Leg bijvoorbeeld kort uit hoe lang het bedrijf al bestaat, is het een familiebedrijf of een start-up, gaan jullie de internationale markt op of verkopen jullie lokaal. Uiteraard is het ook belangrijk om te weten wat jullie produceren.

Ik werk voor heel diverse klanten, groot en klein. In elke opdracht zie ik wel een uitdaging. Denk dus niet ‘ik ben te klein voor zo’n fotoshoot’.

2. Over welke producten gaat het

Omschrijf het type product. Is het bijvoorbeeld een diepvriesproduct of een bereidde maaltijd uit de versafdeling? Gedroogde vruchten of verse fruitsappen? Je hoeft niet de hele ingrediëntenlijst van de verpakking te kopiëren, maar een globaal beeld helpt ons om na te denken over wat we gaan nodig hebben voor de shoot en hoeveel.

Maak een lijstje van de producten die je wil gefotografeerd hebben. Je mag hier gerust in detail treden. Elke variant van een bepaald product mag erbij. Lijst dus niet gewoon ‘fruitsap’ op, maar wel ‘appelsap 1l, appelsap 0,5l, sinaasappelsap 0,25l brik’.

Als je in een volgende stap aangeeft welke producten in een sfeer omgeving en welke als product moeten gefotografeerd worden, heb ik een beter zicht op hoe lang het zal duren om x-aantal producten op die manier te fotograferen. Dit is belangrijk om later een planning op te maken (en uiteraard om een volledige offerte te maken).

3. Wat is de bestemming van de foto's

Zijn de beelden bestemd voor een webshop? Om je beursstand aan te kleden? Voor sociale media? Om te gebruiken op de verpakking? Er zijn veel gebruiken voor een foto en net zoveel verschillende formaten. Wil je de foto’s vooral als langwerpige banner op je website gebruiken maar ook in de Insta Stories? Dit neem je best op in je briefing.

Naargelang het gebruik is er in de prijs een licentie inbegrepen. Voor bijzonder gebruik zoals campagnebeelden voor abribus zijn worden extra licenties gegeven.

4. Welk type foto's

Food foto’s zal je vast kennen van in kookboeken en magazines. Maar een food fotograaf kan meer soorten foto’s maken dan de sfeerfoto’s van gerechten. Zo zijn er bijvoorbeeld packshots, sfeerfoto’s, reportages, campagnebeelden, etc. Vraag hier de handige gids doorheen de verschillende mogelijkheden van food fotografie.

5. Voorbeelden of moodboards

Heb je voorbeelden van foto’s waarvan je denkt dat ze goed passen bij je merk of product? Voeg ze zeker toe. Dit is handig om te weten voor een fotograaf omdat het een idee geeft van jouw verwachtingen. Hiermee kunnen we een meer nauwkeurige schatting maken naar tijdsbesteding en planning toe.

Stuur een link naar een Pinterest board, een powerpoint met foto’s erin, een WeTransfer met losse foto’s of links naar websites. Het kan allemaal bijdragen. Ook een tot in de puntjes uitgewerkt moodboard is natuurlijk welkom en als je een mock-up hebt voor mij, dan lig ik helemaal in zwijm.

Heb je totaal geen idee welke richting je uit wil? Geen probleem, dan bespreken we dit in een volgend stadium en doe ik een voorstel aan de hand van een moodboard dat ik samenstel.

6. Contactgegevens

Het is een formaliteit maar het bespaart tijd en veel hen-en-weer ge-mail na de shoot. Stuur de gegevens van het bedrijf door op welke de factuur mag gemaakt worden en naar welk mailadres die mag gestuurd worden. Een PO-nummer of referentie, als je die zou hebben kan hier ook deel van uitmaken.

HOE GAAT HET DAN VERDER?

Is de offerte die je kreeg niet helemaal duidelijk? Wil je graag nog iets aangepast zien? Heb je opeens meer of minder producten om te fotograferen? Aarzel niet om het te vragen! Ik geef je graag meer uitleg en doe dat het liefst via een videocall. Ook dat spaart veel heen-en-weer ge-mail uit en bovendien kan je mij een half uur uitvragen over food fotografie. Boek hier een gesprekje in, ook als je nog géén offerte hebt aangevraagd kan dat.

Als jij de offerte goedkeurt, of een deel ervan, gaan we aan de slag om de fotoshoot voor te bereiden. Hoe dat verloopt lees je hier.

Heb je helemaal geen tijd om zo’n briefing op te stellen?

Boek hier een vrijblijvend gesprek en we gaan telefonisch over jouw wensen heen.

START A CONVERSATION

Assestraat 14 9550 Herzele

+32 479 29 97 56

info@frenchbeans.be

© 2020 FrenchBeans. All rights reserved

Back To Top