skip to Main Content
+32 479 29 97 56
Hoe kies je de juiste food fotograaf?

Google ‘foodfotograaf’ en je ben een paar dagen bezig om alle resultaten te bekijken. Door het succes van sociale media en lockdowns tijdens de Covid crisis is het aantal food fotografen de laatste jaren sterk toegenomen. Hoe kan je nu door het bos de bomen nog zien en een fotograaf vinden die geknipt is om jouw project te fotograferen?

Bekijk het portfolio

No-brainer Eveline, natuurlijk kijk ik naar het portfolio als ik een fotograaf zoek. Nee maar ik bedoel, écht kijken. Stel jezelf hierbij enkele vragen.

  • Welke specialisatie heeft deze fotograaf voornamelijk en is dat in lijn met de verwachtingen voor mijn foto’s? Ook binnen de specialisatie ‘foodfotografie’ zijn er specialisaties. Bijvoorbeeld drinks, restaurants, reclame, editorial, etc.
  • Welke stijl heeft de fotograaf of blijkt uit het portfolio dat de fotograaf vele stijlen aankan?
  • Voor welke merken heeft deze fotograaf al gewerkt?
  • Wat was de rol van de persoon die dit project in portfolio heeft? Grote merken stellen vaak een team aan voor een fotoshoot. De rol van diegene die het project in portfolio heeft is niet altijd ‘fotograaf’ maar kan ook vb. food stylist, set fotograaf, assistent zijn.
  • Welk type food foto’s heeft de fotograaf in portfolio? Als jij vooral recept foto’s wil, dan is het goed om te zoeken naar fotografen die dit ook in portfolio hebben.

Kom je via Instagram bij een fotograaf uit? Klik dan ook even door naar de website. Instagram toont soms een ander beeld dan een portfolio.

Stel een budget op

First things first: vergelijk appelen met appelen. Vraag altijd een offerte aan de hand van een briefing. Hanteer dezelfde briefing voor elke fotograaf die je aanschrijft. Wat er in deze briefing best staat lees je hier.

Bedenk voor jezelf wat het budget is dat je kan spenderen.

Ontvang je een offerte die op een andere manier is opgebouwd, ontbreken er zaken of krijg je niet exact hetzelfde als wat er in de andere offerte staat? Vraag de fotograaf dan om meer uitleg, of om de offerte aan te passen zodat je ze echt naast elkaar kan leggen.

Komt de offerte duurder uit dan wat je had verwacht? Bespreek het met de fotograaf. Vertel eventueel wat voor budget je in gedachten had. Vele fotografen -ikzelf ook- willen met jou bekijken welke oplossing ze voor jouw budget kunnen bieden.

Zoek reviews

Reviews zijn een krachtige tool, maar neem ze met een korreltje zout. Een restaurant zal snel Google reviews krijgen, bij een professioneel fotograaf die vooral B2B werkt zijn Google reviews meestal niet zo ingeburgerd.

Bekijk de LinkedIn pagina van de fotograaf. Hier vind je niet alleen zijn job geschiedenis maar de interactie met klanten kan je op dit platform beter afleiden.

Contacteer eventueel klanten van de fotograaf en vraag naar hun ervaring.

Wat is het doel van de foto's

Bloggers of influencers die een samenwerking met een bepaald merk aangaan krijgen hiervoor producten opgestuurd om dit te promoten via hun sociale kanalen. Soms worden ze hiervoor ook extra betaald. Een fotograaf is niet noodzakelijk duurder dan een influencer.

Bedenk wat voor foto’s je nodig hebt en waarvoor je ze wil gebruiken. Afhankelijk daarvan kan je voor een influencer of fotograaf kiezen.

  • Bedrijven gaan vaak met enkele influencers een betaald partnerschap aan gebruik te maken van hun netwerk op sociale media. Typische opdrachten voor influencers zijn een recept maken met producten van dat bedrijf en hierover een filmpje op hun sociaal netwerk plaatsen. Een samenwerking met een influencer is nuttig als hun doelpubliek ook dat van jouw product is.
  • Een fotograaf kies je eerder om hun technische kennis, een bepaalde stijl in fotografie, een specialisatie, ervaring en know-how. Fotografen maken vaak meerdere foto’s en werken ook in de stijl van jouw branding waardoor de foto’s écht die van jou worden.

Neem contact op

Je hoeft niet meteen een offerte te vragen. Neem gewoon contact op met de fotograaf en vertel over jouw project. Je kan hieruit al snel afleiden of de fotograaf een match is met jou of niet. Je kan er ook waardevolle informatie uit afleiden, zoals vb. of de fotograaf voldoende tijd heeft om jouw deadline te halen, hoe de shoot zal verlopen, wat je best doet om je voor te bereiden etc.

Je kan met mij een vrijblijvend gesprek inplannen via videocall. Kies een moment dat voor jou uitkomt via de link hieronder.

Boek een videocall
START A CONVERSATION

Assestraat 14 9550 Herzele

+32 479 29 97 56

info@frenchbeans.be

© 2020 FrenchBeans. All rights reserved

Back To Top